Αισθητηριακή Ολοκλήρωση - αναπτύσσει τις κοινωνικές δεξιότητες παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος....

2015-09-12 18:25

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση - αναπτύσσει τις κοινωνικές δεξιότητες παιδιών με Διαταραχές

Αυτιστικού Φάσματος....

Γράφει η Μαρία Θωμαδάκη

Εργοθεραπεύτρια, S.I Pediatrics Therapist

 

Από τη γέννηση ως την ενηλικίωση, καθώς το νευρολογικό σύστημα αναπτύσσεται, επεξεργάζεται έναν τεράστιο αριθμό αισθητηριακών ερεθισμάτων, τα όποια το παιδί, πρέπει να χρησιμοποιήσει σε συγκεκριμένους σκοπούς.

 

Διαταραχή με τον οποιοδήποτε τρόπο αυτής της φυσιολογικής διαδικασίας μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στην ωρίμανση του παιδιού, την απόκτηση βασικών δεξιοτήτων, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο το παιδί επικοινωνεί και σχετίζεται με το περιβάλλον και τους ανθρώπους γύρω του.

 

Στα παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (μία ομάδα διαταραχών, όπου παρουσιάζουν διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας αλλά και έντονη δυσκολία στην ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων) η μέχρι τώρα θεραπεία υπαγόρευε να τους διδάσκουμε το πως να είναι κοινωνικά, χωρίς να αφιερώνουμε ιδιαίτερο χρόνο, στο να τα κάνουμε να το θέλουν πραγματικά. Το «μυστικό» όμως για την διδασκαλία της φυσικής και μακροχρόνιας κοινωνικής ανάπτυξης για παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος(ASD) είναι να τους δημιουργήσεις μια εσωτερική επιθυμία ώστε να θέλουν να είναι κοινωνικά.

 

Πως μπορούμε όμως να το καταφέρουμε αυτό;

Όταν αλληλεπιδρούμε με κάποιον το κάνουμε εξαιτίας μιας εσωτερικής επιθυμίας. Θέλουμε να έχουμε φίλους και αναζητούμε την κοινή διασκέδαση. Μεγαλώνοντας ενδιαφερθήκαμε εμείς να παίξουμε με τα άλλα παιδιά, και κάνοντας το, μάθαμε πως να είμαστε κοινωνικοί. Μάθαμε πως να επικοινωνούμε και να αλληλεπιδρούμε με τους άλλους. Μάθαμε για τα συναισθήματα, την κοινωνική αιτιότητα και αποτέλεσμα, την κοινωνική εθιμοτυπία και πως να διαβάζουμε τα μηνύματα που εκπέμπουν οι άλλοι.

 

Ωστόσο τα παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος χάνουν τα περισσότερα, αν όχι όλα, από αυτά τα πράγματα, επομένως ο κύριος στόχος μας είναι να τα εντάξουμε στο παιχνίδι και να θέλουν να μάθουν μέσα από αυτό. Ο εργοθεραπευτής θα πρέπει να διδάξει τους γονείς τους πως να δημιουργήσουν αμοιβαίες σχέσεις στην πιο βασική τους μορφή και να ξεκινήσουν να "κτίζουν" από εκεί. Επιπλέον, θα  πρέπει να βοηθήσει τους γονείς να κατανοήσουν την διαδικασία αισθητηριακής ολοκλήρωσης και να τους εκπαιδεύσει να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν δραστηριότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης.

 

Οι δραστηριότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης βοηθούν το παιδί να μεγιστοποιήσει, τη λειτουργικότητα του ως προς τις καθημερινές δραστηριότητες, την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, «ένα μυαλό και σώμα» που είναι έτοιμο να μάθει, άλλα και να δεχτεί τις θετικές αλληλεπιδράσεις με τον κόσμο γύρω του.

Ποιο είναι όμως το πιο σημαντικό με τις δραστηριότητες αισθητηριακής ολοκλήρωση ;

Είναι απίστευτα.... διασκεδαστικές, και αναπόσπαστο κομμάτι για κάθε παιδί, είτε παρουσιάζει διαταραχές στην αισθητηριακή λειτουργικότητα είτε όχι. Οι δραστηριότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης δεν μοιάζουν καν με "θεραπεία" αφού είναι τόσο δημιουργικές και ταυτόχρονα τόσο διασκεδαστικές.

 

Ο εργοθεραπευτής πρέπει να σκέφτεται συνεχώς ιδέες για να δίνει αισθητηριακά ερεθίσματα στο παιδί παίζοντας και χρησιμοποιώντας ειδικά παιχνίδια που όλοι θα λατρέψουν. Το παιδί νιώθει ότι διασκεδάζει γι’ αυτό, δουλεύει ασυναίσθητα έντονα στο να «κτίσει» βασικές δεξιότητες και ένα καλύτερα αναπτυγμένο νευρολογικό σύστημα.

 

Οι δραστηριότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης δεν τελειώνουν ποτέ!!! Μόνο η φαντασία και η δημιουργικότητα μπορούν να τις περιορίσουν, άλλα ένας εξειδικευμένος εργοθεραπευτής μπορεί ανακαλύψει χιλιάδες από αυτές και να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει όσο το δυνατόν καλύτερα τις δεξιότητες του σε όλους του τομείς.         

Για ποια παιδιά είναι κατάλληλη η θεραπεία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης;

 

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε ότι η θεραπεία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης δεν χρησιμοποιείται μόνο για τα παιδιά με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Είναι κατάλληλη από τον πρώτο μήνα ζωής ενός νεογνού. Εφαρμόζεται επίσης και σε περιπτώσεις παιδιών με διάσπαση ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, δυσπραξία, ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές και κινητικές δυσκολίες, γενετικά σύνδρομα, νοητική υστέρηση, εγκεφαλική παράλυση και άλλες νευρομυϊκές διαταραχές, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιών χωρίς καμία διαταραχή (παιδιά τυπικής ανάπτυξης) με δυσκολίες ισορροπίας και προσανατολισμού, δυσλειτουργία αμφίπλευρης ολοκλήρωσης και διαδοχής κ.α

 

Θεωρείται η αποτελεσματικότερη μέθοδος θεραπείας σε Ευρώπη και Αμερική και έχει ως στόχο να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει ή να ενισχύσει τις δεξιότητες που απαιτούνται για την μάθηση, την κίνηση, την συναισθηματική ωριμότητα, την κοινωνική συμπεριφορά, το παιχνίδι και το σχολείο.

 

Πιστότητα Θεραπείας

 

Το Κέντρο Αναπτυξιακής Παρέμβασης «Στοχεύω» λειτουργεί ως πρότυπο και εξειδικευμένο Κέντρο Εργοθεραπείας στην Πετρούπολη. Οι εργοθεραπευτές μας συμμετέχουν ενεργά και δυναμικά στο σχεδιασμό της εργοθεραπευτικής παρέμβασης του παιδιού στοχεύοντας στην βελτίωση της ανάπτυξής του. Ανάλογα με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης οι εργοθεραπευτές μας διαμορφώνουν το καταλληλότερο πρόγραμμα παρέμβασης εργοθεραπείας, χρησιμοποιώντας τις πιο σύνθετες και σύγχρονες μεθόδους θεραπείας και είναι πάντα σε συνεργασία με το σπίτι, το σχολείο και τις υπόλοιπες εξωσχολικές δραστηριότητες του παιδιού.

 

Επιπλέον, στο Κέντρο μας διαθέτουμε ειδικά διαμορφωμένη και ασφαλή αίθουσα Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης με αιωρούμενο και μη εξοπλισμό όπως τοίχο αναρρίχησης, πισίνα με μπαλάκια, κούνιες διαφόρων ειδών, τραμπολίνο, τούνελ, μονόζυγο κι άλλο εξοπλισμό που ενισχύει τις κινητικές εμπειρίες των παιδιών. Όλα τα προγράμματα πραγματοποιούνται από πιστοποιημένους και εξειδικευμένους θεραπευτές.

                                                             

 

 

 

 

 

 

Κέντρο Αναπτυξιακής Παρέμβασης "Στοχεύω"

25ης Μαρτίου 140, Πετρούπολη, 13231, Αθήνα
Τηλ επικοινωνίας 2105011558
email: info@stoxeuw.gr
Επιστημονική Υπεύθυνη: Θωμαδάκη Μαρία, Εργοθεραπεύτρια B.A, S.I Pediatrics Therapist